torsdag 28 maj 2020

Kryddhyllan.


När man ändå bara är hemma och har tråkigt, kan man ju ta och gå igenom skåpen. Jag kom på idén alldeles själv, innan jag läste den på facebook.
Kryddskåpet. Jag öppnar dörren och tittar på det. Behöver man ha tillstånd för en arkeologisk utgrävning? Hm. Så länge jag inte berättar för någon, så går det nog bra. Jag börjar med en okulärbesiktning. Vad kan jag se?
Kryddburkar kanske? Ja, massor, massor. Små burkar. Stora burkar. Påsar. Kvarnar. Hur ska man hitta rätt burk? Hur vet jag ens vad det kan finnas, vad jag ska titta efter? Inte börjar jag använda Sea salt barbecue, eller rökt paprika bara sådär. Ska jag börja välja kryddor på ren slump, för lite kreativ matlagning? Tveksamt, tycker B. Man ska respektera varje kryddas egenart.
Jag minns en novell jag läste en gång, om mormor som lagade mat lite på känn, vandrade skumögd omkring i skafferiet och plockade något här och något där, och alla var lyckliga att få äta världens underbaraste mat. Så kom någon på den ljusa idén att skaffa glasögon till mormor, så att hon såg vad hon lade i maten. Och maten var totalt oätlig, tills någon kom på idén att gömma glasögonen, och allt blev som förut. Tror inte att det funkar i min kryddhylla. Så skumögd är jag inte. Och inte så matbegåvad heller.
Bäst-före-datum från 2016. Jag tror inte vi använder den där kryddan särskilt ofta. Smakar den ens någonting efter alla dessa år? Skulle vi sakna den om vi rensar ut den? Jag tar risken.
Salt. Grovt salt. Örtsalt. Rosa salt. Havssalt. Smaksatt salt. Rökt salt?!! Rökt? Vad tänkte jag där?
Lösa tepåsar. De är B:s. Dem tar han inte. Lösa tepåsar förblir lösa tepåsar, på hyllan, i all evighet
Löste. Lös-te alltså. Prince Philip hittade jag längst upp längst in. Vad gör han i min kryddhylla? Undrar vad det är för smak. Och undrar hur det är tänkt att jag ska komma åt, eller ens ihåg, det teet längst upp längst in. Sabotage kallar jag det.
Buljongtärningar. Från ett tidigare liv, tror B. Det ser så ut, om man tittar på datum
Nu gäller det bara att ställa tillbaka det som ska tillbaka, på ett intelligent och genomtänkt sätt. Och med respekt.
Tror jag tar en kopp kaffe till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar